Paine cu lapte pentru sandwichuri (pain-au-lait)

Revin cu o alta reteta inspirata din noua mea carte de bucate, Bouchon backery. Este vorba de un clasic al brutariei frantuzesti, Pain-au-Lait. Aceasta paine, alaturi de briosa si pain-au-rasins (melcii cu stafide) fac parte dintr-o categorie de paini frantuzesti numite Viennoiserie (paine vieneza in traducere libera – mai exact ar fi „lucru din Viena”).

Cum te-ai astepta painea cu lapte contine…lapte. Dar varianta de fata inlocuieste laptele cu un lactat mult mai bogat, crema de branza, ceea ce ii da o consistenta mai placuta si mai putin uscata.

Aluatul poate fi considerat unul de baza, putand fi facut in ce forma doriti; se poate coace ca o paine mare, ca paini mai mici, sub forma de chifle, etc. Doar ajustati timpul de coacere.

Pentru ca am spus ca este o paine pentru sandwichuri, trebuie sa iasa cat mai patrata. Pentru asta exista forme speciale, numite Pullman, care au peretii drepti si se acopera cu un capac, rezultand o paine dreptunghiulara. Desigur, nu am o astfel de forma asa ca am improvizat putin. Nu a iesit 100% perfect, dar am fost satisfacut de rezultat. Mai exact, am copt painile in forme mari de cozonac, si cat le-am lasat la dospit am pus o greutate deasupra sa ramana cat mai plate.

Asadar…sa trecem la treaba!

Ingrediente:

  • 547 g faina alba 550
  • 6 g drojdie
  • 32 g zahar
  • 11 g sare fina
  • 285 g apa
  • 35 g oua
  • 25 g unt
  • 80 g crema branza
  • un ou batut pentru uns

Unge o tava de cozonac de 1 kg cu unt. Amesteca faina cu drojdia. Adauga restul de ingrediente si amesteca usor, cu un mixer cu carligele pentru aluat, timp de 4 minute. Daca ai o masina de paine sau un robot de bucatarie, pune aluatul in el si amesteca la viteza medie 30 de minute. Daca nu ai, amesteca cu mana sau cu mixeul tot 30 de minute.

Lasa-l la crescut 15 minute. Pune aluatul pe o suprafata pudrata cu faina, si da-i o forma rectangulara, batandu-l usor cu palmele. Uneste laturile lungi ale dreptunghiului, si mai lasa aluatul pe masa cu imbinatura in jos, 5 minute. Incearca sa faci dreptunghiul pe lungimea formei de cozonac.

Pune aluatul in forma de cozonac. Cum spuneam, pentru a iesii cu o forma cat mai patrata, eu am pus deasupra tavilor staniol uns cu ulei, si am infasurat bine. Apoi am pus o tava mare cu ceva greu de metal in ea. Pute pune o oala, sau orice ai greu, ideea este sa acopere toata suprafata formei de cozonac.

paine cu lapte

Se lasa la crescut 2-3 ore, pana ce aluatul atinge partea de sus a formei de cozonac. Preincalzeste cuptorul la 200 de grade. Unge painea cu ou batut si baga la cuptor, in jur de 45 de minute, pana ce se rumeneste frumos si daca bagi o scobitoare in paine iese curata.

Scoate painea din cuptor, las-o 5 minute in forma, apoi scoate-o pe un gratar si las-o sa se raceasca complet. Este minunata prajita si unsa cu unt! Pofta buna!

 

 

Un gând despre “Paine cu lapte pentru sandwichuri (pain-au-lait)

  1. Pingback: Sandwich la grill cu branza cheddar si castraveti murati | Flavmania

Lasă un răspuns

