Sushi

Recunosc, nu mancasem sushi pana acum! Ca tot taranu, am auzit si eu de sushi! Cat de scump este, cum este o arta sa il faci si cat de delicios este! Cred ca este o arta, cred ca nu oricine poate face sushi exceptional. Dar, mie personal, ca si preparat, nu mi se pare ceva exceptional, dupa care sa salivez si sa imi bantuie visele (precum pizza, oricat de grobian si lipsit de gusturi as putea sa par cu aceasta afirmatie).  Nu sunt snob, poate ca am gusturi mai primare, dar imi plac aromele robuste, care stimuleaza direct centrii placerii.

Acestea fiind spuse, nu pot afirma ca sushi este ceva banal si care nu merita atentie. Din contra, este un fel de mancare foarte versatil, putand fi facut in atat de multe modalitati! Cel facut in casa, oricat de indemnatic cu ale bucatelor ai fi, nu se compara cu unul facut de un maestru in sushi. De asemenea, pentru un sushi de casa trebuie sa ai acces la ingrediente extrem de proaspete. In asta si consta toata aroma sa. Sa miste la propriu cu 10 minute inainte sa ajunga in farfuria ta!

Din ce am inteles, este si un gust care pe unii in cucereste, pe altii iI lasa reci si pe unii ii respinge. Pare sa fie adevarul! Cu siguranta voi mai face, si voi experimenta si cu alte feluri de sushi. De data aceasta am facut Maki sushi, varianta rulata in foi de nori (de alge).

Ca definitie generala, sushi este un preparat japonez care consta in orez fiert si amestecat cu otet plus alte ingrediente, care pot fi crude sau nu. Prima forma de sushi s-a numit narezushi, si era carne de peste infasurata in otet fermentat si acrit. Despre sushi se poate spune ca este intr-adevar un preparat arhaic.

De atunci si pana astazi, sushi s-a raspandit in toata lumea si a devenit un adevarat fenomen. Ca mai orice la japonezi, exista un adevarat rituAl al prepararii sale, si nerespectarea unor pasi compromite preparatul (karma nu iarta!).

Forme de sushi exista multe, daca as intra in detalii as ocupa mult spatiu. De la rulourile maki prezentate aici, pana la tot felul de rulouri fara alge sau pur si simplu ingrediente puse peste orez. De regula se serveste cu sos de soia si wasabi, radacina unei plante foarte iritante. I se mai spune si hrean japonez. In mod traditional, sushi se mananca cu degetele nu cu betisoarele!

Cand vine vorba de orez, cautati orez de sushi japonez, pentru ca are amidonul exact necesar pentru a nu iesi nici prea cleios dar nici prea aerat. Cand vine vorba de sushi, ingredientele conteaza!

Si acum, sa trecem la treaba!

Ingrediente:

  • 4-5 foi de nori
  • o cana de orez de sushi
  • 2 linguri otet de orez
  • o lingura si jumatate de zahar alb
  • o jumatate lingurita de sare
  • fasii de somon fume
  • bucati mici de avocado

Intai se face orezul. Urmati etapele in tocmai. Spalati orezul sub jet de apa rece, timp de doua minute. Scurgeti-l si puneti-l intr-o oala cu suficienta apa, dar nu exagerat de multa. Cat sa il acopere putin. Puneti pe foc puternic, si amestecati din doua in doua minute. Cand da in fiert, dati focul la minim, si acoperiti cu un capac. Lasati sa fiarba 15 minute fara a umbla deloc la el. Nu amestecati nu faceti nimic. Asta e obiceiul japonez!

Dupa ce trec cele 15 minute, stingeti focul si lasati cratita acoperita, alte 20 de minute. Nu ridicati deloc capacul pentru a nu iesi aburul. Scurgeti orezul, punandu-l intr-o sita de plastic, apoi lasati-l la racit intr-un castron de plastic sau lemn. Nu folositi ustensile de metal cand manevrati orezul pentru sushi. Imediat ce s-a scurs, inainte de a il lasa la racit, puneti otetul amestecat cu zahar si sare. Amestecati bine, dar usor, pentru a nu storci orezul.

Cand este orezul racit, urmeaza asamblarea. Asezati foaia de nori pe un covoras din bambus. Acoperiti cu un strat subtire de orez, lasand o margine  de 3/4 neacoperita. Atentie, se va rula pe latime, nu pe lungime, asa ca marginea lasata neacoperita de orez trebuie sa fie pe latime. Asezati pe orez smonul fume si avocado. Umeziti foaia de alga pe partea neacoperita de orez. Rulati strans foaia de nori, cu ajutrul covorasului.

Faceti asta pentru toate foile de alge, apoi taiati in rulouri groase de 2-3 cm, folosind un cutit foarte ascutiti inmuiat in apa rece. Aranjati pe platou alaturi de sosul de soia si/sau wasabi. Pofta buna!

Am pus mai jos si un desen (nu-mi apartine) despre cum se ruleaza sushi! Daca tot va e greu, iata si un videoclip – mentionez ca eu am lasat mai mult spatiu liber pe foaia de nori, ceea ce a simplificat tot procesul 🙂

UPDATE! Am mai facut sushi, si am folosit orez jasmine. A iesit mai bine, mai intact orezul si totusi suficient de lipicios pentru a fi rulat. De asemenea, am mai adaugat si susan presarat din belsug peste sushi inainte de a fi rulat. Am facut si o maioneza, pentru a unge putin orezul inainte de a pune pestele si avocado. La sushi se mai foloseste ca sos maioneza japoneza. Se face ca maioenza normala dar se pune mai mult otet de orez si glutamat de sodiu. Apoi se adauga sos de soia. Eu am facut fara glutamat si cu un strop de tabasco pentru iuteala. Se poate pune si putin prafd e usturoi, daca va place gustul.

rolling-sushi

Lasă un răspuns

