Gravlax – somon norvegian marinat

Nu cred ca mai am o reteta norvegiana, am nordica – chiftelutele suedeze, dar nu am norvegiana. Si gravlax ma osbseda de mult, vroiam sa incerc, imi suradea ideea de somon crud marinat. Uneori parca imi si imaginam gustul. Ca gust si textura, seamana cu somonul fume,  dar fara fum! Dupa prima gura a devenit instant unul din preparatele mele preferate.

Si cum imi plac lucrurile traditionale, l-am mancat cu hovmästarsås (in traducere directa, sosul chelnerului) sau gravlaxsås, adica sos de mustar si marar! M-m-m! Numai sa scriu despre gravlax si parca ii simt gustul si textura fina!

Gravlax este un cuvant scandinav (duh!), format din „mormant”si „somon”. Practic, inseamna „somon ingropat”, pentru ca pescarii norvegieni (de la care origineaza reteta) obisnuiau sa ingrope in nisip somonul, pentru a il fermenta. Astazi, se sare peste fermentare si somonul este ingropat in marinata uscata din sare, zahar si marar.

Dar destula istorie! Sa mancam! Nu este mult de munca sa faci gravlax, in schimb necesita rabdare, marinarea durand 2-3 zile.

Ingrediente somon:

  • 500 g file de somon cu tot cu piele
  • 120 g sare mare
  • 60 g zahar
  • cateva fire de marar tocate marunt
  • piper negru macinat

Fileul de somon se spala si se sterge bine de tot. Pielea se creasteaza usor. Sarea se amesteca cu zaharul si mararul. Se pipereaza somonul, si se freaca bine cu marinata uscata pe toate partile. Se infasoara strans in folie alimentara. Se pune pe o farfurie plata, si deasupra se aseaza ceva greu. Eu am pus un fund de lemn si peste fund o oala mare cu mancare. Se tine la temperatura camerei 1-3 ore, in functie de cat de cald este.

Gravlax Gravlax Gravlax

Apoi se baga la frigider, unde se tine 2-3 zile. Eu l-am tinut doua zile, dar cred ca 3 este si mai bine, iese mai fraged si aromat. Bineinteles, depinde de grosimea fileului. Foarte important, din 12 in 12 ore se intoarce somonul sub greutate, si se scurge lichidul care se aduna. Eu faceam asta dimineata si seara.

Cand este gata, se scoate din folie, se spala bine sub jet de apa rece, si apoi se usuca cu prosoape de hartie. Daca are oase, se trag cu o penseta. Pielea nu se mananca, asa ca fie se poate jupui, cu ajutorul unui cutit subtire, fie se taie feliile de gravlax si se ia apoi piele dupa ele. Taiati feliile cat mai subtiri!

Se mananca cu sosul de mustar mentionat anterior, care contine:

  • o lingura cu varf de mustar
  • 5 linguri de ulei de floarea soarelui rafinat
  • o lingurita de zahar
  • sare si piper dupa gust
  • marar tocat dupa gust (fiind sos de mustar si marar…fiti generosi!)
  • o lingura de apa rece, in caz ca iese prea gros sosul

Se amesteca mustarul cu zaharul si piperul. Se pune uleiul, putin cate putin si se amesteca bine (ca la maioneza). Se pune si mararul tocat, si daca este nevoie, lingura de apa rece.

Si acesta a fost gravlaxul cu sosul de mustar cu marar! Pofta buna si sanatate maxima!

Lasă un răspuns

