Mousse de ciocolata

Un desert rafinat pentru inceput de an. Mi-am propus sa o las mai moale cu dulciurile, cel putin o perioada, ca ce e mult strica. Dar din cand in cand o sa ma mai rasfat cu cate ceva, chiar si cu acest mousse au chocolate (nah, ca ne frantuziram de tot!). Este un desert cu o textura usoara, dar destul de dulce. Exista numeroase retete pentru mousse. Aceasta (mi se pare mie, este ceva mai simpla). O sa mai fac si dupa alte retete, si o sa postez rezultatul.

In prezentul mousse de ciocolata nu se folosesc galbenusurile, iar spuma de oua este pregatita ca bezeaua italieneasca. Pentru topping am folosit nuci amestecate cu zahar caramelizat, lasate la racit si sfaramate. Delicieux!

Era sa uit, am facut si o transa de mousse cu ciocolata cu lapte, si am amestecat spuma mai mult. Consistenta a fost mai cremoasa, dar nu atat de ferma. Mie mi-a placut prima varianta, cea cu ciocolata neagra.

Ingrediente:

  • 150 g ciocolata neagra de cat mai buna calitate
  • 100 g zahar
  • o lingurita miere lichida
  • 2 linguri apa
  • 2 albusuri de la oua mari
  • 100 ml smantana dulce

Se face o baie de aburi (bain-marie – stiti voi, un castron cu putina apa care fierbe, si deasupra lui un altul in care se topesc/incalzesc/etc. „chestiile”). Se pune pe baia de aburi ciocolata la topit; daca aveti un cuptor cu microunde topiti ciocolata la el: puneti-o intr-un vas si lasati-o 1 minut si putin la putere maxima – este mai simplu decat baia de aburi. Dupa ce este topita se pune deoparte sa se racoreasca.

Apa, zaharul si mierea se pun intr-o craticioara pe foc. Se lasa la foc micu pana se topeste zaharul. Nu se amesteca des, ci din cand in cand. Dupa ce este topit, se creste focul, si se lasa pana ce siropul ajunge la 120 de grade (va trebuie un termometru de patiserie) sau, varianta „rudimentara” (folosita si de mine), pana cand un strop de sirop fierbinte turnat intr-un pahar cu apa rece se intareste si formeaza o bila.

Puneti dinainte langa voi un pahar transparent cu apa rece si o lingurita. Pe masura ce se infierbanta siropul, picurati cate putin in paharul cu apa. Cand s-a format bila, este gata.

Intre timp, cat se topeste zaharul si se face siropul, bateti albusurile spuma, cu un paf de sare. Se bat cu mixerul (sau manual daca va tine) pana cand nu mai cad din castron, daca este intors cu gura in jos. Cand este gata siropul, se pune in fir subtire peste spuma de albusuri, batand continuu cu mixerul, la viteza medie spre mare. Turnati siropul in timp ce bateti, nu va opriti, este important ca sa iasa compozitia . Dupa ce ati turnat tot siropul continuati sa bateti albusurile pana cand s-au racit marginile vasului. Poate dura ceva:  cel mai bine este sa folositi un castron de metal: se raceste mai usor si este mai indicat pentru spuma de bezea. Albusurile isi vor tripla volumul si vor deveni ferme si lucioase.

Smantana se amesteca cu ciocolata topita, care pana acum s-a racit, si se amesteca perfect. Se toarna amestecul de ciocolata peste bezea, si se amesteca cu grija, de jos in sus, pentru a nu scoate aerul. Miscarile sa fie lente si .. (sa o spun?)..suave!

Am folosit si tehnica brutala: am amestecat cat mai mult, fara grija. Amestecul nu a fost aerat, dar parca a fost mai dens si mai fin. Dar nu s-a intariti atat de bine. Am folosit si alta ciocolata cu aceasta metoda, de lapte, asa ca e posibil sa fi influentat rezultatul si acest fapt. Oricum, eu recomand prima varianta, dupa gustul meu.

In interiorul spumei se pot amesteca si bucatele de nuca caramelizata, de care am vorbit mai sus. Se pune spuma in pahare (sau in ce vreti sa serviti) si se baga la rece.

La cea de-a doua varianta de mousse (cel cu ciocolata cu lapte si amestecat brutal😀 ) am folosit ca recipiente niste cosulete de ciocolata, facute de Somitate.

Pur si simplu se topeste ciocolata, si se ung peretii unor forme din silicon pentru briose. Se baga la congelator, si cand s-au intarit se scot cu grija. Siliconul este elastic asa ca se pot scoate usor cosuletele din forme.

Mousseul de ciocolata se tine la rece cateva ore inainte de servire. Deasupra se pot pune diferite toppinguri. Pofta buna!

Lasă un răspuns

