Casuta de turta dulce

That time of the year se apropie cu pasi repezi-repezi! Asa ca am trecut la impodobit casa, la facut diverse turte dulci (precum nucile de turte dulci), ce sa mai, pregatiri seriose. Si o casuta de turta dulce este…este ceva minunat! Redevii copil instant cand o faci si mai ales cand o montezi si o vezi finalizata. Este prima casuta de turta dulce, asa ca va rog sa fiti indulgenti cu mine!

Nu a iesit perfect, asa cum as fii vrut, dar usor usor invatam. O sa mai fac una si pentru somitate, sa vedem cum iese aia.

Inainte de ingrediente si de orice ne trebuie niste sabloane decupate din carton. Am pus mai jos niste poze cu ele si marimea fiecarei laturi. As vrea sa fac si un pdf sau ceva cu un sablon de scos la imprimanta dar sincer nici nu ma pricep si nici nu stiu daca il pot pune aici. Sper ca ajuta pozele.

sablon casa turta dulce sablon casa turta dulcesablon casa turta dulce

Fiecare componenta trebuie facuta de doua ori (2 x acoperis, 2 x laturi, 2 x fatade). De asemenea, o idee buna este de a asambla intai casuta, de a o lasa sa se usuce si sa se intareasca lipiturile, si apoi a se orna.

Din ingredientele de mai jos va rezulta mult aluat. Daca te chinui putin, probabil ca poti face doua casute. Dar mai trebuie facute si componente pentru ornat, precum gardul (nu am fost inspirat la el, dar deh) sau alte decoratiuni. In plus daca gresesti o latura sau se rupe, este bine sa ai cu ce o inlocui. Eu am reusit sa distrug o fata, asa ca a fost bine ca am avut mai mult aluat.

Ingrediente casuta de turta dulce:

  • 1 kg de faina
  • 300 g unt rece taiat cubulete
  • 2 linguri amestec de turta dulce (se poate face si in casa, dupa gust; amesteci scortisoara, nucsoara, cuisoare, ienibahar, cardamon, anason)
  • 2 linguri de ghimbir macinat
  • o lingura de bicarbonat de sodiu
  • un praf de sare
  • 450 g zahar brun
  • 3 oua mari
  • 225 g miere lichida (sau orice sirop precum mierea: artar, melasa, etc.)

Ingrediente pentru asamblare si decor:

  • 750 g zahar pudra
  • 2 albusuri
  • bomboane colorate, stelute, si orice va trece prin cap si este comestibil
  • nuca de cocos rasa

Intai se face aluatul. Jumatate din cantitatea de faina se pune intr-un castron impreuna cu untul. Se faramiteaza usor cu degetele pana cand se obtine un aluat nisipos (ca la aluatul fraged). Daca ai robot de bucatarie pune-le in robot si mixeaza prin pulsatii.

Ia un castron sau lighean foarte mare (pentru ca va rezulta mult aluat), si pune in el restul de faina amestecata cu sarea, condimentele, bicarbonatul si zaharul. Adauga aluatul sfaramicios si amesteca. Sparge ouale si bate-le impreuna cu mierea. Toarna-le usor peste faina si amesteca. Framanta cu grija cat sa se incorporeze. Daca este mult prea uscat se pun 1-2 linguri de apa rece. Nu framanta aluatul prea tare, astfel incat sa devina gras, pentru ca se va intari foarte rau la copt.
Pune aluatul in frigider in jur de o ora.

Acum trecem la partea distractiva. Intai se da drumul la cuptor la 200 de grade. Intinde cate un sfert de aluat deodata pe suprafata bine pudrata cu faina. Aluatul sa fie intins cam de grosiema a doua monede de 10 bani suprapuse. Fiind rece, aluatul se va sfaramita si tinde sa se rupa. Nu-i problema, pur si simplu il unesti la ruptura si apesi pe el, se lipeste rapid.

Pune sabloanele peste foaia intinsa de aluat si decupeaza. Nu uitati ca aveti nevoie de 2x toate componentele. Nu veti putea coace toate componentele deodata pentru ca nu au loc in cuptor; de aceea se intinde in trase aluatul (cate un sfert deodata).

casa turta dulce 1 casa de turta dulce

La partea din fata a casei decupati si o usita si fereastra cu orice forme vreti sau aveti la dispozitie. De asemenea, in partea din spate a casei se poate decupa si o deschizatura mai mare, in caz ca vreti sa bagati in casuta o sursa de lumina (va arata feeric noaptea). Daca le decupati dupa coacere riscati sa rupeti turta dulce.

Bucatile de aluat se pun in tava tapetata cu hartie de copt, si se baga in cuptorul preincalzit, pe raftul cel mai de sus. Se coc 8-12 minute pana se rumenesc si capata o consistenta ferma.

Marginile de alut care raman dupa decupare se amesteca cu restul de aluat si se tin la frigider pana sunt intinse.

Se scot din cuptor, se lasa 3-4 minute sa se raceasca si se pun sabloanele din nou peste forme si se decupeaza marginile. Aici eu am gresit putin; scopul este acela de a egaliza toate componentele casutei (pentru ca ele cresc la copt ) DAR si de a indeparta maginile care tind sa fie mai subtiri si casante, ceea ce ingreuneaza asamblarea (dar eu am reusit si cu ele asa neindepartate peste tot).

O sa ramana ceva aluat asa cum spuneam. Eu am facut cerculete de 3-4 cm pe care le-am suprapus pentru gard. Initial, planul era de a face cerculetele la jumatate din grosimea casei  de turta dulce (adica cat o moneda) si de a le suprapune pe acoperis (ca tigla). Dar fiind prima mea casuta mi-a fost frica sa ma complic, si am zis ca mai bine fac gard din ei. Puteti face ce vreti, puteti face un sablon si pentru gard. Decupati forme de ursulet, braduleti, etc. faceti decoruri de lipit pe casuta sau de pus pe langa ea.  Formele mai mici si mai subtiri se coc 6-9 minute!

O ideea este de a coace si o foaie mare de turta dulce, si suficient de groasa, si de a monta casuta pe ea.

Tot ce coaceti, in special componentele mari, se lasa sa se raceasca complet, ca sa fie suficient de tari pentru a putea fi manipulate fara sa se rupa. Cum spuneam, eu am reusit sa rup fata casei, cand am mutat-o din tava pe gratar sa se raceasca. Nu este atat de fragila, doar ca eu nu am fost deloc atent.

Si acum sa trecem la asamblat! Tanananammm! Asa emotii de mult n-am mai avut! Intai se face „lipiciul”.

Nu faceti totul deodata. Intai faceti jumatate, din 1 albus de oua si jumatate din zaharul pudra. Pur si simplu se amesteca cele doua. Albusul de oua din ce am citit se poate inlocui si cu zeama de lamaie. Ideea este de a obtine o pasta maleabila dar destul de tare.

Pasta se pune intr-un pos cu dui foarte subtire, sau intr-o punga mai groasa, si se taie subtire un colt, prin care se stoarce lipiciul.

Intai se lipeste fatada casei cu una din laterale. Pe marginile unde se imbina se pune cu posul lipiciul comestibil. Nu puneti foarte mult dar nici nu va zgarciti. Sustineti fatada si peretele lateral cu ceva obiecte (eu am folosit mandarine. Apoi se lipeste si cealalta latura (se sustine si ea cu ceva) si la final fatada. Se lasa 20-30 de minute cat sa se intareasca putin imbinaturile.

casa turta dulce 3 casuta de turta dulce

Acum se trece la montarea acoperisului. Se indeparteaza suportii casutei care sunt in interiorul ei. Se pune lipici pe marginile casutei (mai exact pe laturile de trinunghi ale fatadei si partii din spate). Se lipeste cu MARE GRIJA acoperisul. Sa aveti la indemna ceva pe care sa se sprijine acoperisul in partea de jos, altfel riscati sa alunece pana sa apuce sa se intareasca lipiciul. Eu am folosit un pahar pus invers si o batista deasupra. Folositi orice aveti la indemana si reusiti sa incropiti pentru a ajunge la inaltimea potrivita.

Se face la fel si cu cealalta bucata de acoperis. Si se lasa asa peste noapte, pentru a se fixa toate. Acum puteti bea un pahar de vin fiert dupa atatea emotii!

A doua zi, dupa ce ne trezim cu gandul la casuta noastra de turta dulce, mergem rapid in bucatarie, facem iar lipiciul nostru comestibil, si trecem la ornat. Intai indepartam tot ce spijina peretii casutei si acoperisul, ar trebui sa stea singura in picioare.

Puteti desena cu glazura tigle pe acoperis, ornati usile si ferestrele, lipiti cu ajutorul ei forme sau bomboane pe casa. Doar imaginatia va limiteaza.

casuta de turta dulce casa turta dulce 008 casuta de turta dulce

Pentru gard eu am lipit cate doi banuti de turta dulce si am inconjurat casa cu ei. Am facut si niste braduti 3D cu niste forme speciale luate de la Ikea, dar nu au iesit chiar cum doream. In primul rand s-au aplatizat pe o parte, si cei pe care am vrut sa ii coc in picioare s-au deformat si mai rau.

Se poate presara nuca de cocos rasa in jur, pentru a imita zapada. Cam asta este tot. Din ce am inteles este comestibila timp de o saptamana, dupa care incepe sa se intareasca. Turta dulce rezista saptamani intregi, dar daca este tinuta in cutii, nu pusa ca ornament. Chiar daca nu va mai putea fi mancata dupa sarbatori (eu tot sper ca se va putea..sau o voi manca de Craciun..ma mai gandesc!) ca ornament va rezista mult timp.

Mai aveti timp sa faceti o casuta de turta dulce pana la Craciun, asa ca treceti la treaba. Merita. Nu va urez inca toate cele ca pana saptamana viitoare ne mai auzim noi! V-am pupat!

Lasă un răspuns

