Spekulatius – fursecuri pentru Mos Nicolae

Fetite si baietei, fuserati cuminti? Vine Mos Nicolae? Cu bunatati sau cu nuia? Eu am fost si am primit deja cadoul in bocancei (si nu, NU este nuia, multumesc de intrebare!). Si drept recompensa pentru promptitudinea lui Mos Nicolae, i-am facut si eu niste fursecuri Spekulatius.

Sunt originari din Tarile de Jos, si au patruns si in Germania de Est si alte tari. Se prepara in mod traditional de Sfantul Nicolae (dap, Mos Nicolae este un sfant, asta in caz ca sunt persoane care nu o stiu inca; si mai mult, el l-a inspirat pe Mos Craciun, asa ca el este TRUE!). In mod normal necesita o forma speciala de lemn pentru a le da forma, si a imprima anumite modele pe ei. Eu am avut niste forme din plastic, dar dupa coacere conturul nu s-a pastrat foarte bine. Si in Romania nu am gasit nicaieri forme de Spekulatius. Merg si taiati in diverse forme, dupa preferinta, de exemplu cu figurine de turta dulce.

Dar sa trecem la lucruri serioase, si anume prepararea lor. Va sugerez sa dublati cantitatile, sunt foarte buni, si sigur se vor manca rapid.

Ingrediente:

  • 200 g faina
  • 1/4 lingurita praf de copt
  • un praf de sare
  • 100 g unt rece
  • 100 g zahar brun
  • un galbenus
  • 1-2 linguri de lapte rece
  • o lingurita condimente de Craciun (scortisoara, cuisoare, cardamon, ghimbir, anason – sau puteti folosi direct un amestec pt. turta dulce)
  • un plic de zahar vanilat
  • felii de migdale

Se face un aluat fraged. Faina se amesteca cu sarea, condimentele, zaharul brun, zaharul vanilat si praful copt. Untul se taie cuburi mici. Se pune in faina si se faramiteaza cu o furculita sau cu mainile. Se pune si galbenusul batut si laptele. Se framanta aluatul foarte, foarte putin, cat sa se lege. NU TREBUIE SA DEVINA ULEIOS SI LUCIOS. Asta ar insemna ca untul s-a topit, si la coacere se intareste foarte tare.

Se face o bila si se lasa la rece 30-40 de minute. Se scoate, si se intinde o foaie groasa de 4 mm, pe suprafata  pudrata cu faina. Se da drumul la cuptor, la 180 de grade si se tapeteaza tavile cu hartie de copt. Pe hartie se presara fulgii de migdale.

spekulatius          spekulatius

Se taie aluatul in forme. Eu am taiat dupa forma patrata pe care o aveam. Apoi am pudrat-o cu putin amidon, si am apasat fursecul taiat in ea, pentru a se imprima modelul. Daca nu aveti asa ceva, doar le decupati cum vreti si gata.

Se pun fursecurile in tava, peste migdale. Optional se pot unge cu lapte amestecat cu miere, sau galbenus batut. Vor avea un luciu mai placut, dar este optional. Se baga la cuptor 10-15 minute, in functie de grosime. Se scot, se lasa 5 minute in tava si se pun la racit.

Pofta buna si sa aveti o luna decembrie cat mai frumoasa! Ne auzim curand si cu alte retete festive!

2 gânduri despre “Spekulatius – fursecuri pentru Mos Nicolae

  1. Pingback: Spekulatius umplute cu martipan | Flavmania

  2. Pingback: Choux a la creme | Flavmania

Lasă un răspuns

