Chiftelute suedeze

   Mereu mi-au placut chiftelutele suedeze de la Ikea. Dupa mobila nu ma omor (in general vorbind), asa ca la Ikea ma duceam numai pentru chiftelute. Ultima data cand am fost sa mananc era o coada foarte mare, m-am enervat, am plecat si m-am hotarat sa imi fac singur. Iata ce a iesit.

Ingrediente chiftele:

  • o ceapa medie
  • unt
  • 300 g carne de porc
  • 300 g carne de vita de calitate (ambele carnuri sa fie curatate de pielite si grasimea in exces)
  • un ou
  • 100 ml lapte
  • 75 g paine veche
  • o lingurita de ienibahar
  • un praf de nucsoara
  • 1/2 lingurita cardamon (optional)
  • patrunjel tocat fin (jumatate de legatura sau mai putin)
  • sare si piper

Ingrediente sos:

  • 300 ml supa de vita
  • unt
  • o lingura de faina
  • 60 ml smantana
  • sare
  • gem acrisor pentru servit
  • zeama de lamaie, dupa gust

   Intai se fac chiftelutele: prima data se pune painea la inmuiat in lapte, cam 15 minute. Se topeste untul si se caleste ceapa in el; se lasa sa se raceasca. Cand painea e inmuiata se faramiteaza cat mai bine, si apoi se amesteca toate ingredientele pentru chiftele (carnea, painea inmuiata in lapte si eventualul lapte care se scurge din ea cand o faramitati, ceapa, oul si restul de ingrediente). Amestecati carnea bine, cu mainile umede ca sa nu se lipeasca.

   Se fac apoi chiftelute mici, cat o perisoara (comparatia somitatii, eu as fii spus cat chiftelele de la Ikea :D). Aici e munca migaloasa. Si ies ceva (eu am folosit un kg de carne…deh..lacomia 😦 ).

chiftelute suedeze

   Se prajesc chiftelele in ulei. Eu am incercat sa le prajesc in unt topit, amestecat cu ceva ulei (nu in baie de ulei). Grasimea fierbinte nu acoperea chiftelele decat jumatate, asa ca s-au lipit de fundul tigaii si..rezultatul a fost ca unele chiftele au fost mai negricioase. Asa ca mai bine puneti ulei mai mult, si sariti peste unt 😀 (nu trebuie sa fie neaparat baie de ulei ca la chiftelele clasice – dar untul tinde sa lipeasca, asa ca mai bine va lipsiti).

   Deci, se prajesc chiftelele,(dureaza cam 10 minute pana sunt bine patrunse) si se tin la cald. Apoi se face sosul. Se topeste untul amestecat cu putin ulei, si se pune faina peste el amestecand repede pana se rumeneste faina (se face un rantas). Se pune supa de vita peste (sa fie fierbite!), smantana si zeama de lamaie si se lasa sa dea in clocot. Apoi se reduce focul si se lasa la fiert pana cand capata consistenta de sos (sa stea pe chiftele). Potriviti de sare.

   Se pun chiftelele pe farfurie, se toarna sosul peste si se pune si putin gem langa (ideal de merisoare, daca nu, de ceva acrisor). Pofta buna.

Lasă un răspuns

