Tarta alsaciana

  ” Je ne parle pas francais, mais je mange (beaucoup) de nourriture francaise”. Cam atat pot in franceza! Cine ma cunoaste, stie ca am un dinte impotriva Frantei. Adica, tot ce prind frantuzesc, mananc. Serios acum, daca e ceva ce urasc mai mult decat un francez este un italian sau doi francezi! In rest, faina rau bucataria lor. Am aici un exemplu, o tarta alsaciana…desi Alsacia a fost a nemtilor, pana sa o fure francezii.

Dupa unele studii genealogice, se pare ca stramosii mei au fost alsacieni! Si chiar nu glumesc🙂. Dar sa trecem la mancare, ca-i mai buna ca orice. Numele complet al retetei este tarta flambata ca in Alsacia, desi nu implica nicio flambare…deh, francezi!

Ingrediente aluat:

  • 2 linguri ulei
  • jumatate lingurita sare
  • 350 grame faina
  • 21 grame drojdie proaspata si jumatate lingurita zahar
  • 150-180 lapte caldut

Ingrediente umplutura:

  • 3-4 cepe mari
  • 80 grame slanina afumata (optional)
  • 300 g smantana grasa
  • 2 galbenusuri
  • o lingura ulei de floarea soarelui
  • 1 praf de nucsoara
  • piper si sare

Aluatul: Se pune faina intr-un castron amestecata cu sarea; se pune si uleiul peste. Drojdina se dizolva in lapte impreuna cu zaharul si se toarna peste faina. Se amesteca si se framanta pana nu se mai lipeste aluatul de maini. Se lasa la dospit 40 de minute, intr-un loc cald.

Umplutura: Ceapa se toaca marunt, slanina, daca folositi in cubulete. Mie nu imi place cu slanina, da un gust ciudat, mai bine folositi alt mezel afumat, kaizer sau altceva gras. Se caleste slanina in tigaie pana devine sticloasa si se pune ceapa peste. Se caleste totul pana e gata ceapa (devine sticloasa). Se da la o parte de pe foc. In smantana se amesteca galbenusurile, uleiul, nucsoara , sarea si piperul. Se pune smantana peste ceapa calita, se amesteca bine de tot.

Se unge o tava cu ulei. Aluatul se framanta din nou cu putere si se intinde in tava. Acum…eu am intins tot aluatul in tava, in forma care se vede in imagini. A iesit un aluat mai gros dar foarte pufos si gustos. Am vazut si retete unde aluatul se intinde foarte subtire, ca pentru pizza.

Cum spuneam, eu l-am intins pe tot, i-am facut marginile mai ridicate si uniforme, pentru ca atunci cand pui umplutura peste sa nu curga. L-am intepat din loc in loc cu furculita. Se mai lasa sa creasca 30 de minute in tava, si se toarna umplutura peste el. Eu am uns marginile cu ou batut si am presarat chimen, pentru un plus de gust; este o abatere de la reteta originala, dar a iesit bine.

Cuptorul se preincalzeste la 220 grade celsius. Se coace in el 15-20 de minute. Se scoate si se portioneaza cat este inca fierbinte.  Un deliciu!

Update
: Cum am spus, mai exista o varianta (cica cea originala) cu blatul subtire. Am testat si asa, si este bestial. Desi au gust similar preparatele, parca ar fii doua retete diferite mult, desi in esenta difera doar grosimea blatului. Din cantitatile date aici ies cam 8 astfel de lipii. Trucul aici e sa ai o smantana foarte groasa, pentru ca umplutura sa nu curga. Nu am mai pus galbenus (desi se poate pune fara probleme), doar am uns cu smantana blatul rulat foarte subtire, si am pus deasupra sare, piper, nucsoara rasa, ceapa si slanina afumata calite impreuna.

UPDATE 2: Acum stiu precis ca varianta originala este cea subtire, ca pizza (poate chiar mai subtire). Dar nici cea pe care am prezentat-o in reteta nu este de lepadat! Tarta alsaciana (Tarte flambée in franceza sau Flammkuchen in germana) era gustarea brutarilor din regiune. A fost inventata din necesitatea de a testa caldura cuptoarelor pe lemne, la care se coceau painile. Se dadea jarul la o parte si se arunca in cuptor o lipie subtire facuta din aluatul de paine; daca crestea si se rumenea imediat, cuptorule era destul de fierbinte. Cu timpul au pus si ceapa si smantana pe ea…si asa a aparut tarta alsaciana!

Sa o faci la cuptorul cu lemne este cu adevarat divin, si sunt destul de norocos incat am la tara un astfel de cuptor in care am putut face tarte alsaciene si pizza, desigur!). Secretul este de a intinde cat mai subtire aluatul, si de a avea cuptorul cu lemne cat mai incins, pentru a se face aproape instant si a fi crocanta! Ceva mai bun…rar se poate gusta! Pofta mare, dar si cumpatare!😉

Lasă un răspuns

