Turta dulce pentru Craciun

   dieta cu fructe

   Sa continuam seria de retete pentru Craciun! Mai ales ca am trecut cu bine si de sfarsitul lumii (cel mai slab de pana acum, in opinia mea, desi a fost puternic mediatizat, maiasii, in mod evident, investind mult din acest punct de vedere). Si ce se potriveste mai bine cu Craciunul decat turta dulce si vinul fiert. Vin fiert stie sa faca toata lumea (aproape)! Sa vedem cu turta dulce. Este aromata, dulce si distractiv de facut, si mai ales de ornat (daca ai talent – eu NU AM).  Si daca o gandesti dinainte cu gauri, poate fii agatata in pom; arata minunat! Am facut doua seturi de turte dulci, primele au iesit foarte tari, dar am invatat din greseli, si va prezint reteta buna si trucurile ca sa va iasa perfecta!

   Ingrediente:

  • 250 grame faina de secara 1150 (cred ca toata faina de secara este 1150 – pe pachetul meu scria doar faina de secara, nu specifica numarul)
  • 250 grame faina de grau 1050 (baneasa neagra pentru masina de paine – asta e; si aici am modificat putin, am pus 150 grame faina 1050 si restul pana la 250 faina alba 000)
  • 100 grame zahar brun (sau brut)
  • 350 grame miere
  • 100 grame unt
  • un ou
  • un plic zahar vanilat
  • o lingurita coaja de lamaie rasa
  • 10 grame bicarbonat de sodiu
  • un praf de sare
  • cateva picaturi esenta de rom
  • o lingura scortisoara
  • un varf  de cutit de cuisoare macinate
  • un varf de cutit de nucsoara macinata
  • o jumatate lingurita de ghimbir
  • orice alte condimente de turta dulce va plac (eu am mai pus si putin cardamon si anason stelat)

Daca vreti sa le ornati:

  • un albus de ou
  • 350 zahar pudra
  • 2-3 picaturi zeama de lamaie

   Se pun pe foc zaharul, mierea si untul. Intre timp se amesteca fainile, bicarbonatul, condimentele, sarea si coaja de lamaie rasa. Amestecul de miere, zahar si unt, se lasa la foc mic pana se topeste zaharul. Se da de pe foc, si se lasa 5 minute sa se raceasca putin. Se amesteca in compozitie cu mixerul si oul, esenta de rom si zaharul vanilat. Se mixeaza bine, macar 5 minute, pana devine mai spumoasa si umflata. Se incorporeaza cate putin in acest amestec faina. Puteti folosi un robot de bucatarie sau mixerul cu paletele pentru aluat.  Asta pentru ca aluatul obtinut este foarte lipicios si obraznic. Va va supara, se va lipi, se va deforma, ce mai, va fii mai rebel decat un adolescent ajuns la pubertate! Secretul este sa tapetati bine cu faina blatul de lucru, si mainile. Folositi faina integrala pentru asta: are granulatia mai mare si se incorporeaza usor in aluat. Dupa ce aluatul este bine amestecat, se inveleste in folie alimentara si se lasa la frigider, minim 3 ore. De preferat peste noapte.

   Se intinde o foaie groasa de 1 cm. Desigur, blatul de lucru trebuie sa fie bine pudrat cu faina, ca sa nu se lipeasca aluatul. Dupa ce il scoateti de la frigider nu va mai fii atat de lipicios, dar tot mai poate avea zvacniri de rebeliune! Decupati cu forme speciale turtele dulci. Eu am avut destul de multe, asa ca a fost dificil sa ne hotaram care ne plac mai mult, si am ajuns sa facem cate putine din toate. Daca vreti sa le puneti in pom apoi, nu uitati sa faceti gaurile pentru a putea fii agatate. Se pun in tava, si se baga la cuptor, la 180 de grade (temperatura medie pentru cei care au cuptor pe gaz), timp de 8-10 minute. Nu le lasati mai mult, se intaresc prea tare. Scoateti tava, si le mai lasati in ea 5 minute, pana se mai intaresc. Vor fii foarte fragile imediat scoase si se rup daca incercati sa le miscati. Se lasa la racit pe un gratar.

   Cand sunt complect reci puteti sa le ornati. Puteti face o glazura batand albusul de ou pana e tare, cu un praf de sare si zeama de lamaie. Apoi se incorporeaza zaharul pudra cate putin. Rezulta o glazura foarte, foarte solida, care poate fii modelata uor. Daca se intareste prea rau, o mai tineti in apa fierbinte ca sa o puteti prelucra. Daca o vreti mai lichida, puneti mai putin zahar (150 de grame cred ca e suficient). Am folosit si creioane de la Dr. Otker, pentru ornat, care sunt aceeasi glazura facuta in casa, cu colorant alimentar.

   Se pun o parte in pom, si cele ramase  se mananca alaturi de vin fiert, neaparat in familie sau cu prietenii! Asta imi aminteste secretul acestor turte dulci, secretul reusitei lor! Era sa uit tocmai asta! Este obligatoriu sa va simtiti bine in timp ce le pregatiti si le ornati, impreuna cu cei dragi. Fara acest ingredient „secret”, sunt cam fade!

Lasă un răspuns

