Cozonac de Craciun … in alt fel!

dieta cu fructe

   Vin sarbatorile, si ma simt patruns de spiritul lor! Adanc patruns! Si oricat de aiurea suna pentru unii (clinic, cred ca se numeste obsesie sexuala, sau poate e doar vulgaritate :D) chiar asa este. Mirosul de scortisoara, cuisoare, portocale si alte mirodenii ma face sa gatesc orice este legat de Craciun.

   Reteta de fata se refera la un cozonac mai special; se face cu minim 2 saptamani inainte de Craciun. Ar trebui sa spun ca este Stollen, dar, reteta pe care am facut-o eu are multa drojdie. Din ce am mai citit Stollenul original are foarte putina drojdie (10-20 grame la kg de faina). Asa ca mai bine nu spun ca am facut Stollen, ci un alt fel de cozonac pentru Craciun! Este foarte bun, si o sa revin cu pareri dupa ce trec cele 2 saptamani de „maturare”.

   Trebuie sa spun si ca, umplutura poate varia. O sa spun ce am folosit eu, dar puteti pune altceva in loc de stafide, sau cantitati diferite. Ideea de baza este cu cat unt mai mult, cu atat mai bine.

Ingrediente:

  • 350 grame stafide brune
  • 150 grame stafide aurii (eu am pus jumbo, totusi sunt prea mari)
  • 50 grame coaja confiata de lamaie
  • 50 grame coaja confiata de portocale
  • 50 grame merisoare uscate
  • 2-4 linguri rom
  • 100 grame migdale macinate
  • un praf sare
  • 125 grame zahar
  • un varf cutit de cuisoare
  • un varf cutit de cardamon
  • un varf de cutit nucsoara
  • 2 lingurite coaja rasa de lamaie
  • 6 picaturi esenta de migdale
  • 750 grame faina alba
  • 2 cuburi drojdie
  • 250 grame unt topit
  • 250 ml lapte caldut
  • 2 linguri de zahar
  • un plic de zahar vanilat

Pentru topping:

  • 70 grame unt pentru uns
  • zahar pudra

Metoda de preparare:

   Stafidele se tin la inmuiat in cele doua linguri de rom 2-3 ore. Drojdia se rupe in bucati, se amesteca cu 2 lingurite de zahar si se amesteca pana devine lichida (pentru a nu face cocoloase), apoi se adauga 3 linguri de lapte caldut (nu fierbinte!!!) . Se lasa la temperatura camerei 15 minute.

   Se pune faina intr-un castron mare, se face o adancitura in mijloc, in care se pun zaharul, zaharul vanilat, coaja de lamaie rasa, aroma de migdale, condimentele si untul topit (nu fierbinte, ci usor cald). Deasupra se toarna drojdia lichefiata cu lapte. Se amesteca de la margini spre centru. Se framanta bine aluatul, pana nu mai este lipicios si se desprinde usor de pe margini. Se pun si stafidele, fructele si cojile confiate si migdalele macinate. Se framanta aluatul bine de tot, ca sa se incorporeze umplutura cat mai bine. Se lasa la dospit o ora, intr-un loc cald si fara curenti de aer.

   Se mai framanta apoi inca 10 minute. Se intinde ca o foaie rotunda, si apoi se pliaza una din parti pana peste mijloc, astfel incat o margine sa fie mai subtire. Eu nu am facut asta. Initial am crezut ca nu se pune in forma de cozonac sau chec, si direct in tava. Nu a fost bine, pur si simplu s-a latit. Asta datorita drojdiei multa; reteta originala, cum are foarte putina drojdie, nu prea creste mult, si de aceea se coace fara forma. Cautati pe google cozonac stollen, sa vedeti forma specifica. Cum eu am facut doi deodata, pe al doilea l-am impartit in doua si l-am copt in tavi de chec, dar fiind in graba am uitat sa ii dau forma specifica de Stollen😦.
Asa, unde ramasesem? A, da, se modeleaza fie in forma specifica lui sau in ce fel doriti. Se pune in tava de cozonac si se mai lasa acoperit 20-30 de minute.

   Cuptorul se incinge la 250 de grade. Se baga tava cu cozonacul, si se reduce temperatura la 160-170 de grade. Se coace intre 50 de minute si o ora si ceva. Testati-l cu scobitoare – daca iese curata, e gata. Ca la orice cozonac, este important sa nu deschideti usa cuptorului in primele 20 de minute.

   Cand se scoate din cuptor, se unge imediat cu untul, si tot imediat se pudreaza cu zahar praf pana este total acoperit. Se lasa sa se raceasca. Apoi, se infasoara bine in folie de aluminiu, si se pune intr-o cutie de lemn sau de carton. Se pastreaza minim 2 saptamani intr-un loc racoros, intunecat si fara umezeala. In niciun caz nu il bagati in frigider!

   Cand vine Craciunul, desafaceti-l si bucurati-va de savoarea lui minunata! Inca nu l-am desfacut pe al meu, va anunt dupa Craciun rezultatul final! Trebuie spus ca al somitatii deja e pus deoparte la „maturat”. Sarbatori fericite!

   Updatare: a iesit minunat cozonacul. L-am lasat la „maturat” 2 saptamani (la limita – data viitoare il fac mai din timp, sa stea 3-4 saptamani) si rezultatul a fost delcios! Am pus si poze cu el taiat.

Lasă un răspuns

